Volvo 343

Volvo 343

Om det finns någon bil i bilvärlden som motsvarar åsnan Ior, så är det Volvo 343. Denna lilla pinsamt oproportionerliga kluns med alldeles för små hjul skulle egentligen ha blivit en DAF, men så köpte Volvo upp den holländska biltillverkaren, och då fick DAF 77 bli Volvo 343. Som om det inte vore illa nog presenterades aven DAF 66 som Volvo 66. Utseendet är verkligen patetiskt. Den ser feg, löjlig och lite dum ut. Ett självklart mobboffer för alla coola Mercedesar och BMW:ar på våra gator.

Volvo 343 är också beviset för att det inte alltid fungerar att anlita en italiensk formgivare. Giovanni Michelotti formgav en hel del oerhört intressanta och vackra bilar, som Lancia Aprilia, diverse Ferrari och Maserati på 1950-talet, Triumph Spitfire med flera, men några blev också rätt fula och misslyckade. Volvo 343 får nog sägas höra till den senare kategorin…

Volvo 343

Volvo 343 blev väldigt populär bland funktionshindrade, eftersom de första modellerna hade DAF:s Variomatic-låda, en slags steglös automatlåda med remdrift som gjorde den mycket lättare att köra. Detta renderade den smeknamnet ”invalidbilen”, och det var ingen komplimang. DAF:s Variomatic-låda gav bilen också smeknamnet ”Rem-Johan”. Märkligt nog blev denna bilmodell rätt långlivad – 15 år (1976-1991) – vilket högst sannolikt måste bero på Volvo-dekalen på bakluckan. Det finns bland svenskar en övertro på allt från Volvo, bara för att det är just Volvo. 343 var tydligen också väldigt populär i England, av någon outgrundlig anledning. Men, men, engelsmännen och deras bilar…

Volvo 343

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Detta inlägg publicerades i Europa och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Volvo 343

  1. Mårten skriver:

    den var inte bara ful, den var rent bedrövlig i största allmänhet. farsan köpte en sån ny 1977, den hade redan börjat rosta runt strålkastarna fram från fabriken…

  2. magnus åkesson skriver:

    Denna är inte ens ful, den ser bara snäll och foglig ut med lite småsportig bak.

  3. Irfan skriver:

    Denna bil var faktiskt någon slags exlusivitet i forna Jugoslavien, tro det eller ej. Bara de ”priviligerade” hade den ”turen” att äga ett sådant fordon. De övriga var lyckliga om de skrapade ihop pengar till något öststatsskrälle som krånglade hela tiden men man slapp i alla fall gå. Om bilen startade, vill säga. Denna bil hade min kompis pappa (han var någon slags partitjänsteman) och jag hade ”turen” att åka i den en gång som liten. Sedan kom jag till Sverige och insåg väldigt snart att inte alla västeuropeiska bilar var bra. Mammas kusin hade den, fy vad den var gungig…

  4. SixDays skriver:

    I ett program beskriver Jeremy Clarkson hur mycket han hater Volvo 343 för att sedan kör den rakt in i ett träd och döda den. Helt underbart.

    • Han gick ju in hos en bilhandlare för att köpa en alldeles ny filippinsk liten skitbil, för att sen inom synhåll från bilhandlaren gå löst på den med slägga. Eller den där Toyota Priusen som han sköt sönder med brutala automatvapen. Härligt.

  5. anonym skriver:

    Den var ju skit snygg!!!! Bredställ i varje kurva!!!!

  6. Volvoisthebest skriver:

    vafan vad har ni för skit då, säkert framhjuls drivet
    den där bilen äger för den går att sladda med.

    • Du har uppenbarligen inte förstått syftet med den här sidan. Huruvida en bil är kul att köra, är av bra eller dålig kvalitet eller andra parametrar som inte har med design att göra, är faktiskt 100 % irrelevanta.

      Den här bloggen handlar om EN sak, och det är design.
      Då faller Volvo 343 platt till marken, eftersom den är fantastiskt ful. Det är allt.

      Och nej, jag har inte en framhjulsdriven bil – de senaste fyra bilarna jag har haft har alla varit (och är) bakhjulsdrivna Volvo. Två Duetter, en 240 och nu en 940. Tokbra bilar som jag haft mycket kul med.

  7. Sven Norén skriver:

    70-talsdesign som värst! Fast vi kallade dem Rem-brandt, eftersom de kom från Holland (jaja, dåliga vitsar är också vitsar)!

  8. GertPersspn skriver:

    Var så arg på min 343:a för den var så urdålig i kvalité mm att jag sparkade på den med träskor!! Då var den nästan ny!!!

  9. Hobbels skriver:

    Volvo 343 hade en värkligen modern design ! Inte alls ful, den var just inte spännande att köra. En bra familjbil !

  10. Johan skriver:

    Fast den sålde ju ändå i 15 år, så något kommersiellt misslyckande var den dock inte!

    • Det är dock fullkomligt irrelevant. Att en bil säljer i miljoner exemplar gör den inte vackrare. En ful bil är en ful bil.

      • Johan skriver:

        Tydligen inte enligt alla dessa miljoner bilköpare.

      • Alla bryr sig inte om utseende. De vill ha en billig och praktisk bil, och struntar i utseendet. Försäljningsstatistik är som sagt 100% irrelevant på denna blogg. Här diskuterar vi estetik, inget annat.

      • Johan skriver:

        Du menar att de skulle strunta i utseendet när de köper en ny bil, fast inte du gör det? Det här handlar om din uppfattning om estetiken då alltså.

      • Så är det. Alla bryr sig inte om estetik, alternativt har de extremt dålig smak. Ta en titt på hur folk klär sig. Vissa har stil, men många har inte det, och somliga verkar inte tänka på det alls. Bara en sån sak som att det under många år kunde vara ett ungdomsmode att ha brallorna nerhasade på halva rumpan. Helt otroligt.

Lämna en kommentar