Ferrari Mondial

Ferrari Mondial

Och så har vi olycksbarnen. De där efterblivna, utvecklingsstörda missfostren som har haft privilegiet att växa upp i rika familjer, och som får lika fina kläder som sina syskon, samma mat – men som alla vet är hopplösa, fast ingen säger något. Man vill ju inte stöta sig med värden. Fast den blev förstås en försäljningssuccé – en lågbudget-Ferrari med plats för fyra är förstås den perfekta strandraggarbilen.

Mondial är en katastrof i flera avseenden. Formgivningen är pinsamt oengagerad – en svajigt kilformad, tillplattad och lackerad pappkartong med fönster, prytt av jätteblaffigt, oformligt och totalt malplacerat plastgaller på bakskärmen. Till och med de klassiska Ferrari-hjulen fick en fulare stil än någonsin på Mondial – små, fjuttiga ekrar. Kort sagt pinsamt fult.

Ferrari Mondial

Denna fyrsitsiga snöplog är faktiskt gjord av plåt, även om den ser ut att vara gjord av billig plast, och är en hemsk kompromiss mellan mittmotor och baksäte. Proportionerna förlorade stort på denna oheliga allians. Och den är jätteful både med och utan tak. Pininfarina är som Zagato – ojämn och nyckfull. Ibland blir det bra, ibland blir det fantastiskt – och bland blir det pannkaka. Skicka sylten.

Ferrari Mondial är inte en Ferrari för äkta ferraristi. Mondial är en konsumentprodukt, en kommersiell anpassning till två olika behov – strandraggares och bortskämda brats behov av att hävda sig, glänsa och ragga ett schysst ligg för natten, och Ferraris behov av pengar. Det blev en felavlad bastard utan stil, smak eller bildning.

Ferrari Mondial

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa, GT & Superbilar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ferrari Mondial

  1. Mårten skriver:

    Mondialen fungerar från visa vinklar, trekvartsvy framifrån har den ok harmoni, men profilbilden är totalfel.. konstigt då sidpvy är det första man gör i ett utkast, diktera bilen profil alltså. Ett resultat av en mängd nödlösningar, när något snille sagt åt ett gäng aspiranter hos Pinin, fyra sittplatser OCH Mittmotor, lös det, pronto! Så ohyggeligt ful är den inte , men som sagt dom kudne ha gjort så mycket bättre.

    • Jag instämmer med din analys. Det finns vinklar ur vilken även Mondial är acceptabel – men det känns så futtigt att kombinationen Pininfarina och Ferrari ska generera något så tråkigt. Jag ställer högre krav på dem än på formgivarna på t.ex. Daewoo.

  2. jt skriver:

    Pininfarina har även Designat Hyundai Matrix. Jag kan tänka mig följande scen från Pininfarinas kontor under tidigt 90-tal:
    ”Vi har fått in en förfrågan om att designa en bil åt hyund.. hojond… hjo… Ah, nåt koreanskt märke. Någon som kan tänka sig att designa denna?”
    [Kompakt tystnad]
    Praktikanten räcker upp handen:
    ”Jag kan göra det!”
    ”Nämen allvarligt talat är det ingen som kan ta detta, det är en MPV”
    [Totalt kompakt tystnad, även från praktikanten]
    ”Nåja, då tar vi det på årets personalfest!”

    Att de trots detta kan med att sätta sitt emblem på denna bil är obegripligt!

    • Då ska man betänka att Hyundai Matrix ändå var ett starkt steg framåt, en positiv designutveckling, jämfört med vad de hade lyckats med innan, utan hjälp från européer. Men visst, Hyundai Matrix är en liten klumpeduns med mycket plåt och alldeles för små hjul, och inget jag skulle känna mig så där oerhört stolt över om jag vore designer. Men kom ihåg – Sydkorea på 1990-talet var inte ett designerparadis direkt…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s