Aston Martin Vantage Zagato

Aston Martin Vantage Zagato

Den italienska designfirman och karossmakaren Zagato har anor sedan 1920-talet, och företaget lever än, vilket ytterligt få av Zagatos forna kollegor kan skryta med. Men det verkar emellanåt vara mer tur än skicklighet. Zagato verkar picka lite som en blind höna – ibland har det blivit helt rätt, och vid enstaka tillfällen till och med helt fantastiskt, men ofta blir det väldigt konstigt, och det slutar då med estetisk miljöförstöring av sällan skådat slag. Alfa Romeo SZ är t.ex. en erkänt monsterful bil av Zagato, och denna pinsamt fula Aston Martin Vantage Zagato sällar sig troget till skaran.

Aston Martin Vantage Zagato

Detta kantiga och groteska plastschabrak är ett talande bevis på att resultatet inte nödvändigtvis behöver bli lyckat bara för att man har ett bra grundmaterial, och anlitar en känd karossmakare. Plastigheten och den erbarmligt dåliga passformen får denna Aston Martin att se ut som en billig brittisk kit car av sämre kvalitet. Gröten av framlysen och blinkers som inte verkar passa ihop förstärker intrycket av billigt skräp, för att inte tala om den bisarra och kantiga jättebulan mitt på huven, de platta och fula fälgarna (som säkert var dyra, men ser ut som något från en mellanklass-Toyota) och den trååååkiga bakdelen som formligen skriker PLAST! Som tur var lyckades Aston Martin inte producera fler än 89 exemplar av denna fuling under en period av fyra år. Man kan undra vilka stackare som köpte dem…

Aston Martin Vantage Zagato

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa, GT & Superbilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Aston Martin Vantage Zagato

  1. Den är så ful att jag gärna skulle vilja äga den och kunna visa den på utställningar i förebyggande syfte….så inga fler gör om samma misstag.

  2. Mårten skriver:

    Mjo.. Zagato Vantagen var en sällsamt underlig sak, långt ifrån vacker men så får man titta på ”time of conception” då skulle det faktiskt se ut så här! det skulle vara stora plastblaffor, utsvängda skärmar, kolla på Koenig, Gemballa, Jehle, Sbarro och alla de andra trim och tuning firmornas missfoster från detta decennium då smaklösheten var på topp.

    Då var Zagaton ganska stram i jämförelse ,men kitcarkänslan blir inte desto mindre för det

    Alfa SZ diggar jag däremot, inte heller vacker, men tuff så inihelvete. men så sällsynt rå i sin uppenbarlese att den påminner om en knytnäve som just är till att nita dig. ett formspråk som talar till den primitivare delen som är kvar i vår hjärna. Design som talar til en på en primal nivå.

  3. Nå, det byggdes ju faktiskt en och annan vacker bil på den tiden också.
    Och ja, Zagato har den där underliga förmågan att tala till just reptilhjärnan.
    De mer lyckade formerna Zagato har gjort för såväl Aston Martin och Bentley har varit väldigt ”urdjuriska” på något märkligt organiskt sätt.

  4. Mårten skriver:

    DB4 Zagaton tillhör ju en av tidernas vackraste former däremot.

    • Du satte fingret på en väldigt intressant punkt med Zagato. Just det där instinktivt djuriska, det verkar prägla en hel del av deras stil. Jag tycker inte att Zagato gör de vackraste formerna, men ofta de som talar till reptilhjärnan, som du beskrev det, de som talar direkt till våra urinstinkter snarare än vårt estetiska intellekt.

      DB4 Zagato är mer pitbull än greyhound, mer muskler än elegans, mer hyena än gepard.
      Och det är faktiskt rätt häftigt.

  5. Martin Walldén skriver:

    Gjordes inte denna samtidigt som Aston Martin Lagonda? Då var den väl rätt sansad i jämförelse?

    • Jo, men Aston Martin Vantage Zagato är liksom bara ful och pinsam.
      Lagondan är inte nödvändigtvis ful – den är framför allt extrem, och är vad jag skulle kalla en bil med en jävla attityd.
      Den är så extrem att den på många sätt är chockerande, men ful? Nja.
      Jag tycker faktiskt t.o.m. att Lagondan är rätt snygg, på sitt eget högst tok-unika sätt.

  6. Abbe skriver:

    Varför gjorde Aston den här fula saken? Dem har ju alltid gjort snygga bilar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s