Mosler Consulier

Mosler Consulier

Men snälla nån – vad är detta? Ja, det är faktiskt en amerikansk sportbil, även om den snarast ser ut som något ur en LEGO-kartong från 1970-talet. Den extremt fyrkantiga och ultraplastiga plastkarossen ser faktiskt mest ut som en diskbalja som en elefant har satt sig på, och sen i vredesmod tryckt in under en lastbil. Eller en sån där plastpulka som barn åker i på vintrarna, fast upp-och-nervänd, och med en liten hytt ditklistrad efteråt. Eller som en östtysk kitcar från 1970-talet, en plastkaross som någon har klafsat ihop i garaget för att kamouflera en gammal Wartburg eller Skoda. Den ser under inga omständigheter ut som något som kan gå fort, på riktigt.

Mosler Consulier

Skenet bedrar dock. Mosler Consulier har ruskigt imponerande prestanda, och väger nästan ingenting, så under en period piskade denna bil stjärt på amerikanska tävlingsbanor – så till den grad att man hittade på nya regler som gjorde att den inte kvalade in. Men med tanke på hur den ser ut kan jag också förstå att man skulle vilja diska denna bil, även av rent estetiska skäl…

Mosler Consulier

Till och med namnet är fult. Lite… tja, östtyskt sådär. ”Vad kör du?” – ”En Mosler Consulier.” – ”Öööhh… vad är det för något?” Ett sådant märkligt namn ger i alla fall mig associationer till en fylla på ett billigt, lite sötsurt tyskt vin i baksätet på en risig engelsk fyrdörrars Ford, snarare än till en sportvagn. Men det passar förstås rätt bra ihop med den formgivningen…

Mosler Consulier

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Amerika, GT & Superbilar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mosler Consulier

  1. Mårten skriver:

    Kit Carkänslan är ju helt enorm…

    • Ja, visst är den! Tydligen är det lite av Kit Car på så sätt att den verkar vara ett hopplock av överblivna delar från MoPar. Och karossen verkar vara ett hastverk som någon insåg att man kanske behövde, när hela chassit var klart. ”Hmmmmm… ska det se ut så här? Ska bilen inte ha lite tak och dörrar och skärmar och sånt?” – ”Ja just det – helvete, det hade vi glömt helt och hållet! Men om vi limmar ihop de här takboxarna vi har på lagret hinner vi kanske klart till på måndag!”

  2. Mårten skriver:

    om jag inte minns fel hade den första versionen til och med delad vindruta, med två pallat glasskivor till rutor…
    när man ser den tänker man obesökt på repotage om hembyggen ur Bilsport 1984, alternativ två, räserbilsprojekt från Sovjet

    • Nej, det är faktiskt en uppdaterad variant av Consulier, och den heter Mosler Raptor.
      Den kom alltså EFTER Consulier.

      Ordet ”ful” är helt enkelt otillräckligt för dessa monsterbilar…

      Därefter, på senare modeller, började de faktiskt få lite styrsel på linjerna, men Consulier och Raptor är verkligen helt vansinnigt groteska.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s