Daimler SP 250

Daimler SP 250

Det finns något oemotståndligt läckert, kaxigt och fräckt med denna brutala bastard, som gör att det faktiskt går att komma åkande i en Daimler SP 250 med hedern i behåll. Bilen ser ut som en seriefigur, och är så överdriven och hopplöst oanpasslig i sina former att den blir ett individualistiskt statement, ett ”fuck you”, ett garv och ett långfinger mot den goda smaken och moderationen. Och det är den tunga V8:an med sitt sköna mullrande som räddar denna bil. En svag motor hade gjort den till en hopplös loser, men med en 140 hästars hemi-V8 kan man dra iväg med rykande däck och ett brutalt vrål, och det förändrar ju allt.

Daimler SP 250

Men när motorn är avstängd kommer sanningen fram. Den överjästa bullmotorhuven, de groteska fenorna, kombinerat med de fullkomligt onaturliga och omotiverade svepande plåtvecken över hjulhusen, krönt av den platta grillen, som får bilen att se ut som en padda med tandställning. Denna fenförsedda plastkaross lanserades förstås med tanke på den amerikanska marknaden, på New York Motor Show 1959, givetvis försedd med en kraftfull V8 från Daimler. Kvaliteten var dock inte alltför imponerande – Chassit flexade så mycket på den ursprungliga modellen att dörrarna plötsligt kunde gå upp under färd. Härligt!

Daimler SP 250

1960 köptes Daimler upp av Jaguar. Flexandet i karossen åtgärdades, och SP 250 tillverkades fram till 1964. Den ”äkta” Daimler som överlevde längst var Daimler DR450 Majestic Major Limousine, som slutade tillverkas 1968. Men sen var det slut, och märket överlevde endast som en lite lyxigare version av Jaguar – klassisk badge engineering, samt förstås de stora hyrverkslimousinerna, som tillverkades fram till 1994, dock helt och hållet med delar från Jaguar.

Daimler SP 250

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa, GT & Superbilar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Daimler SP 250

  1. Mårten skriver:

    En självklar kandidat på vederstygglighetens bottenlista… Än märkligare är att man tog fram SP252 som var riktitg harmonisk som alternativ men av någon oklar anledning fick den tummen ner .
    http://svammelsurium.blogg.se/2010/august/det-bidde-nagot-annat-an-vad-man-tankt-sig.html

  2. Trevor Osborne skriver:

    Hehe! Ja, en favorit detta! Daimler Dart, som jag känner det som, används att tag av det brittiska polisen som motorvägs fartjägare (med onboard radar och en krom skeppsklocka monterade på nosen) på den tiden då engelsmännen bara hade en… motorväg alltså. Sen krakelerade det fina plastkarossen som stjärnbildningar utifrån upphängningspunkter och kalaset var över. Men visst var motorn fin… användes för drag racing långt efter.

    • Yep, de fick först heta Daimler Dart, men Chrysler Corporation protesterade eftersom de hade sin Dodge Dart, och därför fick Daimler byta namn på sin. Plastkaross på ostadigt chassi är ingen bra kombination – som jag nämnde flexade karossen så mycket att dörrarna kunde gå upp av sig själva. Visserligen ordnade Jaguar det efter att de hade köpt Daimler, men sprickbildning är svårt att komma ifrån i plastkarosser.

  3. race342 skriver:

    Ful, Ful, Ful, Ful, Ful… Som jag har sagt tidigare, snygga bilar KAN INTE VARA FULA, och denna kallar du för ful! SPORTBILAR KAN INTE HELLAR VARA FULA men alla vet ju att ett missfoster som du (som säkert är marsian eller nåt annat skit) har köpt en mänsklig hjärna på eBay och tror att alla normla människor tror att en marsian som du är normal, men det är du inte. Nissan Juke och Pontiac Aztek är fula men inte sportbilar. Du tycker ju att ferraribilar är fula och då, har man en hjärna från blocket ellar eBay.

  4. Abbe skriver:

    Jag tycker denna är lite cool faktiskt… Så ful är den inte!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s