Volvo 240 & 260

Volvo 242

1974 fick Volvos gamla 140-serie ett rejält ansiktslyft. Det var behövligt, för grundkarossen kom 1966, och var rätt så… ja, konservativ, redan då. Volvo hade lyckats göra sig ett namn på att göra bilar som såg ut som flyttkartonger, men som var säkra och trygga. Container snarare än entertainer, för att parafrasera en gammal SAAB-reklam.

Volvo 244

Volvo 144 var inte vacker någonstans, men när den nya 244:an kom slog den alla fulrekord. Folk kunde glömma att Volvo en gång i tiden faktiskt hade kunnat tillverka en och annan snygg bil. De hamnade alla i skuggan av missfostret 240. Man modellerade nämligen fronten efter Volvos säkerhetsinriktade konceptbil VESC, vilket tyvärr innebar att 240-serien under sina första år fick en front som mest såg ut som en gigantisk, fyrkantig padda med underbett. I svart plast.

Som om detta inte var nog, så skapades också en del ”specialmodeller”. Man skulle kunna tro att det inte gick att göra en så ful bil som den tidiga 240-serien ÄNNU fulare. Men då kan man bara ta en titt på fronten på den för USA-marknaden ”upplyxade” 245. Denna vansinnigt fula front är nog en av de värsta Volvo har åstadkommit någonsin.

Volvo 265

En liten detalj som också stör på alla stationsvagnar av 240-modellerna, är att man inte brydde sig om att tillverka en särskild bakdörr (eller ens rutram) för stationsvagnarna, vilket innebär att rutramen sluttar neråt-bakåt, som på sedanmodellen, och då bryts linjen vidare på ett väldigt fult sätt av bakersta sidorutan. Det känns väldigt billigt och nonchalant. Lågbudget.

Men för att avsluta Volvo-massakern med en riktig skrotpress, så toppar jag här med den fulaste bilen Volvo någonsin byggt – 262 C, den specialbyggda ”exklusiva” kupéversionen av 240-serien. Den ständigt återkommande beskrivningen av denna bil var ”skolåda med basker”. Här kan vi verkligen tala om totalt disharmoniska proportioner, skapta av en förvirrad designavdelning i total avsaknad av visioner, eller känsla för stil och elegans. Värre än så här blir det knappast. Ridå.

Volvo 262 C

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till Volvo 240 & 260

  1. Johan Olsson skriver:

    Detta är en äkta traktor! Dessa bilar är otroligt fina och robusta!

  2. Mårten skriver:

    Håller med, något mer oinspirerat i formgivningsväg får man leta efter, särsklit på interiörsidan.
    däremot är jag lite svag för 262C , Bertone förändrade karaktären på lådan radikalt med små grepp.

  3. Trevor Osborne skriver:

    Det har sagts om de tidiga exemplar av Elektrolux köksassistent att de var designade och byggde för att klara ett mindre kärnvapenkrig. Jag tror att samma gäller för denna Volvo. Estetik är det första som vaporiseras.

  4. Håkan skriver:

    Tycker nog också att 262:an är en av de mer lyckade formerna på en Volvo!…de säger kanske en hel del om Volvo….! Vågat att ge sig på en taksänkt bil i produktion!

    Jag undantar naturligtvis alla modeller före 240 som är völdigt stiliga med Amazonen som kronan på verket!!

  5. Håkan skriver:

    Nope, långt ifrån galen men väldigt stilmedveten! 🙂
    Dock är fortfarande en helt ogreppbart att DU inte utnämnt en av bilhistoriens absolut mest groteska skapelser SAAB V4 att toppa din lista????????? Är du smygköpt av SAAB därav deras dåliga ekonomi l r ?
    Mer grotesk skapelse får man ju leta på andra planeter efter, usch jag får en febertopp bara jag tänker på den, huvva!

    • Du menar SAAB 96 – ja, det är en mycket märklig bil.
      Men du vet, det här är en BLOGG, inte en färdig bok, så det finns MASSOR med bilar kvar att lägga in här, som är MYCKET FULARE än både Volvo 262 och SAAB 96.
      Tänka sig! 🙂

  6. Håkan skriver:

    ..å d e klart, hyllar men Jaguar E-type som en vacker bil så blir väl resten därefter! 😀

    • Jag tänkte först skriva ”ja, jag och en majoritet av världens biljournalister”, men jag tänker att jag har tillräckligt med integritet för att inte behöva referera till andra människor som jag inte känner.

      Det ska vara Enzo Ferrari då. Han tyckte också att E-Type var världens vackraste bil.

      Men mitt tränade öga säger mig att Jaguar E-Type är en helt unik design, som fungerar sällsynt bra på fler sätt än ett. Man kan invända mot den överdimensionerade motorhuven, men på något märkligt sätt så fungerar det, alltihop, och skapar en perfekt harmoni.

      Och – gillar man skokartongbilar som 262 så måste det förstås vara oerhört svårt att uppskatta verklig skönhet, så du är ursäktad. 😉

      P.S. Nu tycker jag inte att E-Type är världens absolut vackraste bil, eftersom jag kan komma på minst fem som slår den – men den hamnar i alla fall på min lista över världens vackraste bilar.

  7. Håkan skriver:

    Det är din blogg så du skall bestämma över den, helt klart!…och jag gillar den skarpt!
    Däremot känns det som att man måste gilla just Jaguar E-type per automatik för så många förståsigpåare tycker så… man våste våga vägra ibland! 😉 Jag tycker den är helt oproptionerlig men den har sin charm som du säger..men vacker nja, strömlinjeformad till bristningsgränsen-ja, snabb-ja!
    Jag fortsätter tjata om min egen bil, Chevrolet Camaro från 1969, där har du former som funkar från alla vinklar, sug på den! 🙂 Däremot håller jag med dig i dina andra bilder på listan över de vackraste, 20-30 talsbilarna är gudalika!

    • Härligt!

      Ja, visst är det kul att gå motströms! Men jag måste vara trogen mitt eget estetiska sinnelag, och då kan jag bara erkänna att jag faller pladask för denna Snobben-nosade Jagga.

      jag går dock gärna motströms när jag faktiskt tycker mot strömmen – jag verkligen hatar den vansinnigt fula Ferrari Testarossa från 1980-talet (alltså inte den ursprungliga 250 Testa Rossa från 1959), liksom den groteska Peugeot 407 (fast ”alla” säger att den är så snygg). För att inte tala om nya Ferrari California, som inte ens är ful, bara oengagerad och tråkig. Den ser ut som en sport-Peugeot.

      Ja, Camaro från 1969 ÄR en väldigt snygg bil, det håller jag med om.

  8. kenta skriver:

    Underligt att du inte nämner volvo 740 som måste vara den fulaste bilen volvo gjort.. EVER!

    • För att jag inte håller med om det. Jag kan räkna upp åtminstone 10 Volvomodeller som är mycket, mycket fulare än 740. 740 är en rätt bra design – lite väl klossig i fronten, kanske, men det fixade man till på 940. Stationsvagnen är betydligt snyggare än sedanmodellen, och den är enligt min mening en klassiker.

  9. Sjuan skriver:

    Att 200-serien är ful som stryk är det nog ingen som motsätter sig, men samtidigt är den ju en svensk designikon! Något mer ‘svenskt’ än en gammal 240 får man leta efter. Nu ett antal decennier senare tycker jag dessutom den är något charmig, ful som den är.

  10. Dan Nilsson skriver:

    Nu tycker inte jag att en Volvo 240 är särskilt underbar helt original, men får man fixa lite själv så kan man få en riktigt skön look! De gamla (från 74(75) till 80) Har riktigt hemska stötfångare (parkbänkar) Men om man tar en gammal från 75-76 och sätter de nyare stötfångarna på etc etc så blir de riktigt goa!
    http://www.teamduja.se/mickey-volvo-1.jpg är ett exempel på en lyckad kombination i mitt tycke.
    Sen håller jag med om att det var lite klent att de inte gjorde särskilda 245 bakdörrar, men det är något man endast stör sig på med kromade rutrams lister. När det är de svarta så syns inte linjen som du pratar om.
    Den där specialmodellen du har där (245 med USA front) är ju den styggare USA fronten. Kolla istället in http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_240_Turbo_automatic_USA_front.jpg

    För att avrunda det hela. Ja, jag älskar Volvo 240. Men skulle jag få välja skulle jag ta en PV före 240 alla gånger om man ska gå endast på estetik.
    240 är ingen super vacker bil. Den är inte heller ur stygg om man hittar rätt modell.
    Vill du ha en snygg original, titta på http://www.240sidan.com/bilder/rodturbo.jpg

    • Ja, det finns perversa böjelser åt alla håll, även i bilvärlden.
      Jag har själv haft en 1988 Volvo 245 i några år, och tilltalas av dess rustika charm.
      Men snygg är den förstås ingenstans. Estetiken är mer av typen rysk stridsvagn – den inger en viss respekt, eftersom den verkar just sådär outslitligt pålitlig och obeveklig.
      Då tycker jag att 940, som är en förfinad 740, särskilt stationsvagnen, är en mycket bättre design.
      Den är konsekvent och stringent. Jag har en 940 stationsvagn och gillar den både för att den har samma kvaliteter som 240 när det kommer till lastförmåga, pålitlighet, trygghet, styrka – men också för dess estetik, faktiskt.

      Bilderna du länkar till imponerar inte på mig. Jag tycker att de är jättefula allihop.
      Man måste nog vara en hängiven 240-pervo för att tycka att någon av dessa bilar är snygg.
      Men det är väl alldeles underbart. Det finns något för alla.

      Volvo PV är ingen av mina favoriter. Jag tycker mest att den ser ut som en gammal trött och tjock hund som sitter och bajsar.
      Är det dessutom en senare modell med skosulebaklysen, så ser den direkt anskrämlig ut.

      Tacka vet jag Volvo Duett, som är betydligt elegantare, med fina proportioner.
      I och med att den är rambyggd, så är den högre i markfrigång och kaross (de äldre modellerna med ribbgrill hade t.o.m. en extra ribba i grillen, för att kompensera höjden på karossen).

      De första Amazonerna (1950-talsmodellerna) är nog bland de vackraste bilarna Volvo har byggt, dock.
      Klart inspirerade av italienska karossmakare, med svepande, klassiska linjer.

      Sen gillar jag ju Cariocan, förstås.

  11. stoffe skriver:

    Såå jäkla robusta var i allafall inte dom franska prv V6 motorerna(peugeote-renault-volvo) som satt i 260 och dom första 760!!
    Dom hade en typ livslängd på 10 000 mil om inte servicen sköttes rigoröst (ren överkänslig jävla fransk skit) med diverse teknikaliska konstruktionsfel som jag inte tänker gå in på här, men dom blev bättre med tiden.
    volvo 260 och betydligt förbättrade och till utseendet lyckade 760 var och är fantastiskt fina att köra med automat och mätte sig väl mot konkurenterna! Bertone själv var väl inte så nöjd med 262c kanske inte ett av hans mest lyckade verk har jag hört. Som typ en fraktpråm med låg överbyggd hytt.

    Men som sagt älskar jag designen på 740/760 och speciellt 940/960 och skall man vara petig i efterhand så skulle kanske midjeplåten höjts en aning och sidorutorna sänkts en aning speciellt kombimodellerna så dom närmat sig audi eller chrysler 300c i linjerna då hade 700 och 900 varit perfektion. Men man kan inte få allt. //Stoffe

    • På den här bloggen kommenterar jag som regel inte kvalitet, teknik eller praktiska egenskaper. Det är bara design som gäller, inget annat.

      Av alla varianter av 740/760/940/960 så tycker jag att just 940 stationsvagn är den bästa, rent designmässigt.
      Det är under alla omständigheter den mest konsekventa nyfunkisdesignen Volvo någonsin har lyckats med.
      En riktigt skön reflektion av 20-talsfuntionalismen hos den första Volvo Jakob. Samma knivskarpa, raka linjer, det höga taket, t.o.m. ekrarna i lättmetallfälgarna.
      Så nej, jag håller inte med om att midjan skulle vara högre och fönstren lägre. Jag är tvärtom extremt trött på att alla bilar ska se ut så nuförtiden – dessa evinnerliga höga midjor och låga fönster. Jag längtar tillbaka till 1960- och 1970-talets slanka karosser med höga glaskupéer. Jaguar, BMW, Mercedes – alla hade de slanka, eleganta karosser med höga fönster. Det är vackert, och jag skulle vilja se en renässans för denna form i nutida bildesign.

  12. magnus skriver:

    Jag har bott i U.S.A. i 20 år och jobbat med Volvo. Därborta anses dessa bilar som några av de bästa Volvo byggt. Säkra, pålitliga, hållbara, ekonomiska, otroligt slitstarka och praktiska. Länge var detta bilen man köpte åt sina barn när dom fyllde 16 och flyttade till college. Här erfar man hur bra dom är och har kul med hur länge dom håller istället för att sitta och sura i soff hörnet och kritisera

  13. Abbe skriver:

    Denna bil ligger i topp på min fula bilar-lista! Så fruktansvärt ful!

  14. Noah skriver:

    Byt namn på bloggen till ”jag har alltid rätt tycker du inte som jag kommer jag kränka dina värderingar” volvo 244 är inget att hurra för med 242 är snygga alla volvos2 dörrars modellerär snygga men bästa är att dom är lätta att ha å göra med

  15. Per.j skriver:

    Va tycker du om inredningen i nya volvo xc90? Den har ju vunnit flera priser

    • Ingen aning.
      När du skriver ”nya” Volvo XC 90, hur ny menar du då? Har Volvo släppt en ny XC90 som jag har missat, eller pratar vi om den som funnits på marknaden sedan 2002?

      Denna blogg hanterar först och främst design av karossen, endast i andra hand inredning. Det betyder inte att jag inte är intresserad av inredning, tvärtom, men denna blogg uppehåller sig främst vid hur de bilar vi har omkring oss faktiskt ser ut vid första anblicken, och det handlar då om utsidan. Ibland, som t.ex. på många öppna bilar, blir även inredningen en del av det första intrycket, och då är det givetvis viktigt. Men den kommande XC90 får jag nog lov att vänta med att bedöma till dess att jag ser hur den faktiskt ser ut.

  16. Patrik Svensson skriver:

    Hur bedömer Rehbinder Volvo 780? Dvs coupé-versionen av Volvo 760… Den har en helt egen kaross, endast dörrhandtag och backspeglar är hämtade från 760. Jag hade en sådan som sommarbil under fyra år och tycker än idag att proportionerna är fina.

    • Jag gillar 780. Den är möjligen lite väl strikt och återhållsam för min smak, men den är onekligen elegant, en typisk Bertone-desin från 1980-talet, men framför allt tycker jag att Bertone har lyckats synnerligen väl med att skapa en syntes av Volvos typiskt kantiga personlighet med italiensk stil och smak. Helt klart godkänd.

  17. Bengt Gustavsson skriver:

    Du är verkligen helt ute och cyklar. Blir upprörd när jag läser detta. 142, 164 och tidiga 240 är Volvos absolut stiligaste och vackraste modeller nånsin. De spöar med lätthet allt annat. Skärpning!

  18. Berit Bengtsson skriver:

    era jävla horor till stockholmare volvo 240 är fan den finaste kärran som nånsin rullat på gården. Era jävla stolpskott. TA och RUNKA AV.

    • Hej, ”Berit”. Det här är inget IQ-test, men jag skulle nog göra bedömningen att du hade misslyckats grovt om det hade varit det.

      Denna blogg heter ”Världens fulaste bilar” för att den handlar om misslyckad formgivning, och den vänder sig alltså främst till människor som är intresserade av industridesign, bilhistoria och estetik, och som har hängt med in i 2000-talet.

      Folk som bor i en jordhög, vars högsta dröm är en Volvo 240, räknas inte riktigt in där. Men… bra försök, lille du. Lycka till i framtiden!

  19. Berit Bengtsson skriver:

    SUG MITT HÅRIGA ANUS ERA HOROR.

    • Tack, men nej tack. Som jag redan påpekat, så är detta en blogg för människor med en IQ över 80, gärna med åtminstone ett minimum av estetiskt intresse och sinne för formuleringar. Jag tror helt enkelt inte att du platsar. Du kan återgå till att skyffla dynga och gräva diken nu. Se helst till att någon kontrollerar att du gräver på rätt ställe.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s