Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Detta är inte en Chevrolet. Det är en sydkoreansk Daewoo Matiz. Första generationen såg mest lite gulligt skojig ut, formgiven av Giugiaro. Andra generationen blev tråkigare och mer intetsägande. 2010 ville man uppenbarligen göra något mer uppseendeväckande, för denna tredje generation av Daewoo Matiz slår alla rekord i svajiga linjer, yrselframkallande proportioner, överdriven plastighet och allmänt grotesk fulhet.

Chevrolet Spark

Jag vet inte var jag ska börja i min plågsamma analys av denna designkatastrof – de små hjulen under en okontrollerat svällande kaross, den bisarra fronten som snarast ser ut som ett koarsle med livmoderframfall, alla linjer och veck som verkar helt utan kontakt med varandra, utan konsekvens eller stil, sidorutornas disharmoniska olikhet i storlek, det löjligt misslyckade, illa stulna designgreppet från Alfa Romeo – det ”dolda” handtaget i bakre sidodörren (som bidrar ytterligare till dissonansen mellan designelementen) – eller kanske den till synes krockade bakdelen, som ser ut som en nysmiskad babianröv med förstoppning.

Detta är illa, riktigt illa, och ett säkert tecken på att amerikansk bilindustri håller på att tappa greppet fullkomligt. Att samma företag som kunde sälja över två miljoner bilar om året på 1960-talet, och då talar vi RIKTIGA Chevroleter – Bel Air, Impala m.fl., sköna amerikanare med V8 och flödande linjer – nu ägnar sig åt simpel badge engineering och klistrar Chevroletemblem på koreanska missfoster, måste vara den optimala hämnden för Koreakriget.

Chevrolet Spark

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Amerika, Mini & Mikro och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Chevrolet Spark

  1. jt skriver:

    Kul med nytt inlägg!
    Nej inte är den vacker, linjerna är gjorda som om de skulle vara på en stor (amerikansk) bil. Men ihoptryckta så den ser liten och krockad ut.

    Är den lika gräslig att köra som gamla Matiz så är det pricken över i…

    • Jag har aldrig kört en Matiz, men det är å andra sidan inget jag längtar efter heller.
      De första Matiz såg åtminstone inte ut som vanskapta, dödfödda missfoster – men den här ser verkligen missbildad ut. Så illa som bara ett dödfött barn kan se ut. Så vanskapt att den saknar livsbetingelser, så där att man innerst inne tänker att ”det var nog bäst att det stackars barnet slapp leva”.

  2. Hugger69 skriver:

    Ha, ha, ha, sluta jag får ont i magen av allt skrattande…vilka målande beskrivningar du har…smiskad babiabröv, ja j*vlar! 😀
    Håller med dig fullständig angående bilen, men allvarligt, vem bryr sig? Den kan ju inte komma att bli någon storsäljare direkt som man kan ju alltid hoppas man slipper eländet på allmän väg i alla fall!
    Skitkul med en uppdatering i din blogg, den har varit saknad! Dock glömmer du återigen att nämna skönheten Camaro i din uppräkning av 60-tals bilar ovan, skärpning! …å på tal om den så är det ju faktiskt en egen skapelse från GM, låt vara att australienska Holden vart med på ett hörn, som är riktigt snygg tycker jag! (Även om det finns saker att förbättra även där!)
    …..väntar nu bara på att du lägger upp någon av alla missfoster som S**B skapat…! 😉

    • Underbart, då har jag än en gång uppnått mitt mål med denna blogg – ren underhållning. Det SKA vara roligt att läsa mina texter.
      Tyvärr verkar det som att Chevrolet har fått en storsäljare i den här vidriga lilla besten.
      Människors avsaknad av god smak förbluffar mig ständigt. Men den är antagligen jävligt billig.

      SAAB har väl egentligen bara gjort en riktigt, riktigt ful bil och det är den första Sonetten.
      Sen tycker jag att SAAB har växlat mellan skojig, underlig, halvful, bisarr, snygg, tråkig och jaha?
      Ingen så där kanonful.
      T.o.m. SAAB 96 stationsvagn har något lite kaxigt och skojigt över sig, trots att den är en av de designmässigt underligaste bilar som någonsin rullat ut ur en bilfabrik.

      Ja, jag vet att du älskar Camaro, men jag tycker inte att den är riktigt så vacker att den platsar bland världens vackraste bilar.
      Den är skitsnygg, men skitsnygg räcker inte.
      På min lista måste en bil höja pulsen och ge tårar och andnöd för att platsa. Jag måste vilja stanna upp och bara titta, länge. Och då har faktiskt en bil seglat upp några snäpp på min lista, och det är Ferrari 250 GT Berlinetta. Den är jämte Delage D8 1936-39 den absolut vackraste bilen som någonsin skapats, i världshistorien. Tycker jag, då.

  3. Hugger69 skriver:

    Se där, skitsnygg har vi hamnat på nu, det tar sig! 🙂
    ..menade förstår NYA camaron som kom 2010 med mitt snack om Holden här ovan! Den 1:a generationen Camaro var ju en riktigt GM produkt från USA rakt igenom!
    ….jag lobbar vidare med min övertygelse om 69 Camaron, för övrigt utsedd som “Best Chevy of All Time.”
    http://media.gm.com/content/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2011/Sep/0914_69camaro.html !

    Ser fram mot fler uppdateringar på din superfina blogg!

    • Haha, du lobbar bra. 🙂
      Och jag instämmer i att 1969 Camaro är en fenomenalt bra design, som definitivt skulle platsa om jag någon gång gör en sida om just jävligt bra och ändamålsenlig design – jämte 1963 Ford Mustang.
      Jag har faktiskt haft funderingar på at göra en sådan extrasida, i stil med min sida Världens vackraste bilar, men allt är ju en fråga om tid.
      Jag har en annan sida på gång, den dagen jag hinner, och det är en sida jag kallar ”BIlar med attityd”, vilket är sådana bilar som har en alldeles särskilt speciell och ofta extrem design, så pass att samma bil kan ses som jättevacker av somliga, jätteful av andra. De bilar som kan dyka upp på en sådan sida är t.ex. Citroën DS/ID, 2CV, Voisin Milord, Studebaker Avanti, Cord 812, Bugatti 57S Atlantic, Cadillac 1959, Mercedes 600, Pagani Zonda, Pierce Arrow Silver Arrow, Tatraplan, Renault 4L, och några till. Du fattar nog vad jag menar med ”Bilar med attityd”.

      • Hugger69 skriver:

        Tack för ditt erkännande! 🙂 Det låter intressant med dina framtid upplägg!
        …men visst kom Mustangen 1964 som 1965 års modell, inte 1963 va? 😉

      • Ja, det har du naturligtvis rätt i. 1964 kom den ju. Jag blandar ihop den med en annan bil. Jag tänkte på årtalen för Split Window Corvette, som kom 1963, men som räknades som en 1964 års modell. Blandade ihop årtalen i huvudet.

  4. Hugger69 skriver:

    Hälsar med en bild med mig och bil åxå:
    [img]http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/2011crusing8.jpg[/img]

  5. race342 skriver:

    WTF denna bil är VERKLIGEN snyggare än Daewoo/ Chevrolet Matiz och försäljningssucce? Nej, detta är inte världens vanligaste bil men är säkert mer omtyckt än Matiz nu för tiden.

    • Nu förstår jag dig inte riktigt. Detta ÄR en Daewoo Matiz, med Chevroletmärke på.
      Och huruvida en bil blir försäljningssuccé eller ej, har inte alltid med utseendet att göra. Priset brukar vara den viktigaste faktorn. Billigt skit, alltså. Man får vad man betalar för.

  6. Abbe skriver:

    Det ser ut som om man pressat ihop bilen. Ful! Den ser också ut som en fjäril bakifrån och det passar inte på en bil…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s