GMC Terrain

GMC Terrain

Ett ord jag ofta använder på denna blogg är ”grotesk”, eftersom det ofta passar in i beskrivningen av en hel del bildesign. Men sällan kommer det upp så spontant och självklart som när jag såg denna bisarra skapelse, som började säljas 2010, och som otroligt nog fortfarande finns kvar på marknaden – den är verkligen grotesk. Den är klossig, överdriven och extremt kantig. Om det bara gick hade nog formgivaren helst velat ha fyrkantiga hjul också.

Längs med den franska atlantkusten kan man fortfarande se kvarlämnade tyska pansarvärn, fortifikationer i brutal betong, fyrkantiga jättelådor ämnade att hysa kanoner och kulsprutor. Dessa värn är vad jag associerar till när jag ser GMC Terrain, denna gigantiska LEGO Duplo-bil, denna monsterkloss av värsta sort. Den ser ut som en rullande plåtpress, eller en isbrytare – något plogartat, som ett militärt attackvapen som man forcerar tjocka väggar med. Bara fronten ser ut att väga två ton allra minst.

De mest anslående designelementen på denna SUV är de oproportionerligt stora hjulhusen, som verkar påtryckta efteråt, utan att först kolla om de passar. De är så stora och överdrivet markerade att de får hjulen att framstå som små i förhållande till karossen. Det enorma överhänget fram, som förstärks av den framvällande, alltför stora grillen, är också ett påträngande formelement som bidrar till att skapa disharmoni och obalans.

GMC Terrain

Det är inte så att jag hatar SUV:ar, även om det kan verka så. Det gör jag verkligen inte. En av mina absoluta favoritbilar i design är första generationen av Range Rover (1970-1996), liksom den tredje generationen (2002->). Land Rover är en tidlös klassiker, Opel Frontera är riktigt välproportionerlig, och ett par generationer av Jeep Cherokee är rena klassiker. Jag gillar även funktionella slitvargar som Ford Bronco, Chevrolet Suburban och International Travelall. Men i vår moderna tid är de flesta SUV:ar sorgliga kompromisser mellan terrängbil och personvagn, både tekniskt och utseendemässigt, vilket gör att de ofta har fått det sämsta av två världar kombinerat i ett enda fordon.

Tyvärr har det blivit en trend att var och varannan biltillverkare ska ha sin egen Sports Utility Vehicle, och det har lett till ett massivt förfulande av våra gatumiljöer. Dessa höghjulade skrytburkar med för mycket plåt, för stora däck, för smaklösa och påträngande uppenbarelser – för mycket, helt enkelt. Det är verkligen dags för en renässans för de eleganta bilarna, de slanka, lätta former som det fanns gott om under 1960- och 1970-talet. Låt oss be en stilla bön till världens formgivare om detta.

GMC Terrain

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Amerika, SUV & Offroad och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till GMC Terrain

  1. Micael Johansson skriver:

    Håller med om att den inte är vacker 🙂

  2. Konservator skriver:

    Fast gamla Land- och Range Rovers kan man väl inte kalla SUV:ar? Det kan i alla fall inte jag, då jag med SUV avser en svullen personbil med extra plast och (försök till) fyrhjulsdrift. Land Rovers är terrängbilar, gamla Range Rovers är lyxiga terrängbilar. Nya Range Rovers passar emellertid in på min definition av SUV.

    • SUV är en amerikansk beteckning för terränggående personbilar – Sports Utility Vehicle – och beskriver bilar som Ford Bronco, Ford Explorer, Jeep Wagoneer, Chevrolet Blazer, International Travelall m.fl., vilket alltså innebär att Range Rover i allra högsta grad är en SUV. Enligt den amerikanska betydelsen är alltså även en Land Rover en SUV.

      Som ursprungliga SUV:ar räknas t.ex. Willys Jeep Wagon från 1948.

      Case closed.

  3. Abbe skriver:

    Denna var inte vacker…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s