Yugo

Yugo

Det enda försäljningsargumentet denna läskiga ”bil” någonsin har haft är priset – utom förstås i hemlandet, där det var ”brist på annat”. Yugo är värsta sortens framkommenderat socialistiskt öststatsskrot från dåvarande Jugoslavien, numera Serbien. Trots att den tillverkades i nästan 30 år fortsatte den att vara billigt 1980-talsskräp, dessutom baserat på licensbyggda 1970-tals-FIAT. Inte så respektingivande.

Yugo

Detta är inte en bil som är byggd av entusiaster, människor som älskar bilar, utan av motvillig plikt och nödtvång. När politik får styra produktion, snarare än efterfrågan och fri marknad med konkurrens. Då blir det mest skit av det. Yugo får t.o.m. en gammal Skoda att framstå som en lyxbil. Formgivarna av Yugo har försökt planka Giugiaros original till VW Golf – men det gick inte så bra. Klunsigt och spattigt samtidigt, hur det nu kan vara möjligt. Resultatet blev inte mindre patetiskt av att man med åren försökte piffa upp eländet med fjuttiga spoilerkit, ny front och diverse andra plastbitar. Det byggdes t.o.m. en cabriolet på Yugo – det närmaste man i designvärlden kan komma en skolåda utan lock.

Yugo

Yugo fanns t.o.m. att köpa i USA under en tid. Det gick sisådär. Amerikanska bilköpare väntade sig något mer än de fick. Och riktigt illa blev det ju förstås när inbördeskriget i Jugoslavien bröt ut, eftersom delarna tillverkades på olika ställen. Det blev liksom brist på komponenter. Så om man i en amerikansk film vill skildra en total förlorare, i den sämsta skitbil man över huvud taget kan tänka sig, så väljer man gärna en Yugo. Då vet man att människan som kör denna bil är desperat, och har absolut ingen heder kvar, ingen självbevarelsedrift, ingen självrespekt, ingen integritet.

Yugo

Som bilar brukar bli i socialistiska diktaturer är Yugo är inte bara ful – den är extremt dålig också. TIME Magazine hade med den på listan över världens 50 sämsta bilar – The 50 Worst Cars of All Time, och radioshowen Car Talk utsåg den till årtusendets sämsta bil. Inte utan anledning. Den var den långsammaste bilen i USA, hade extremt lite utrustning (spartansk är bara förnamnet), men det lilla den hade gick sönder, ständigt. Den hade dock elslingor i bakrutan, något som beskrevs som menat att värma händerna när man knuffade bilen. Och så är det – Yugo fungerar enbart som ett skämt, en bitter slags humor som luktar lite unket.

Yugo

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Yugo

  1. Micael Johansson skriver:

    Den går att snygga till med lite bildekor eller foliering

  2. jugge skriver:

    Nej men fy fan, denna bil ar en av de basta som finns. Och Jugoslavien ar inte nuvarande Serbien, och har aldrig varit en diktatur, sasom Tito aldrig var nagon diktator.

  3. draganeeee skriver:

    Vad säger du va jugoslavien dikatatur inte alls
    Vi var mycke bra länder faktiskt sex stycken o vojvodina plus cosovo
    YUGO faktiskt den bästa bilen jag någonsing har ägat så snälla snacka inte shit om alla vår bilar från jjugoslavin vi var världens starkaste arme och militer en gång i världen ok rassen

    Ghå bara in på gruppen THE TYPICAL JUGGAR på Facebook och leta efter oss va ok sluta bara vi ingen diwktator ok hela sveriGe är uppbyggt efter Jugoslavien (SFRJ) Av alla gästjobbare arbetare innan Europeisk unija och nato hade

    Snälla snacka inte dumt om vårat hemland vi har slitit mycket för att bevara drt efter tito

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s