Peugeot 1007

Peugeot 1007

Vissa bilar saknar verkligen allt vad harmoni heter. Peugeot har med 1007 försökt skapa en skojig och kaxig småbil med attityd och roliga tekniska finesser – men fick en evolutionär återvändsgränd, ett missfoster i boet. Proportionerna är överlag helt galna, vilket skapar en estetisk kollaps. Den har en profil som säger ”minibuss” – fast med en meter av mittsektionen bortklippt. De olika designelementen passar inte ihop alls, lite som monstret FIAT Doblò. Allt är väldigt grovt tillyxat – från flodhästgapet med avloppsrör som grill, till det ryskt osofistikerade dörrhandtaget och den överdimensionerade rälsen till skjutdörren. 1007 ser helt enkelt mer ut som en kundvagn av plast på valfritt franskt köpcenter – än en bil.

Peugeot 1007

Pininfarina har skapat en stor mängd estetiska klassiker åt Peugeot. Redan 1951 påbörjades ett samarbete som resulterade i den utsökt vackra sedanen 403, som nådde marknaden 1955, och gjorde en enorm succé. Samarbetet utvecklades, och snart byggde Pininfarina hela bilar åt Peugeot, och formgav dem förstås. 404, 204, 504, 205 och 306, för att inte tala om 406, en av världens mest harmoniskt och elegant formgivna mellanklassbilar.

Peugeot 1007

Men även solen har sina fläckar. Denna stillösa lilla plåthög, med ett utseende knappt en mor kan älska, utom möjligen av medlidande – som en bebis som fötts med gomspalt, utstående ögon, kraftig skolios och inga ben – är faktiskt, tro det eller ej, formgiven av Pininfarina. Möjligen under en väldigt dålig period, med skilsmässa, ständig migrän, antidepressiva och sjukt dålig ekonomi. Men vad man än kan råka skylla på så är det ett grovt misslyckande, oavsett.

Peugeot 1007

Peugeot 1007 har förstås sina poänger. Den är mycket praktisk för funktionshindrade med sina stora skjutdörrar, som dessutom lämnar mycket dörröppning i trånga parkeringsluckor, den har mycket höga poäng från EuroNCAP gällande krocksäkerhet, och är säkert praktisk på alla möjliga sätt. Men bortsett från detta är 1007 fortfarande en sjukt ful bil som ingen kan älska. Den saknar nämligen personlighet, helt och hållet. Och hur tuffa reklambilder man än försöker producera, så blir den aldrig cool, aldrig hipp, aldrig ens särskilt kul. Bara ful.

Peugeot 1007

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa, Mini & Mikro och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Peugeot 1007

  1. Jacob skriver:

    Ful, men lite gullig är den väl ändå?

    • Alltså, nej, jag tycker ju tyvärr inte det. Det finns verkligen fula OCH gulliga bilar, som t.ex. den ursprungliga lilla korvlimpan FIAT Multipla, för att inte tala om Renault 4L, som är en klassiker, men den här känns bara opersonlig och tråkig. Och ful.

      • Jacob skriver:

        Förstår lite vad du menar. Skulle gärna vilja veta vad du tycker om de nyare peugeot-bilarna. De nydesignade 308 och rcz till exempel.

      • Som du kan se så har jag med flera Peugeot-bilar på den här bloggen, eftersom jag tycker att Peugeot är ett av de bilföretag som har gjort den värsta djupdykningen i dålig design, efter att ha skapat så många vackra klassiker – före år 2000.

        Nya 308 är helt klart en av de snyggare av senare tiders design från Peugeot, men samtidigt tycker jag att den är mördande tråkig. Utslätad, opersonlig, polerad.

        Peugeot RCZ är en historia för sig själv. Den senaste tiden har man åtminstone fixat till fronten – tagit bort apnäsan och jättegapet, men det är fortfarande en hopplöst ful bil.
        Originalet (med näsa och jättegap) platsar nog t.o.m. på denna blogg. De bulliga skärmarna, den konstiga knycken i bakkanten av dörrarna, det buktande glastaket med Zagato-stuk som mest ser ut som en stjärt – nej, den är tyvärr bara ful och meningslös.

        Peugeot ville göra en AUDI TT-ripoff – men det gick inte så bra.

  2. Hugger69 skriver:

    Tycker nog att en S**B ve-och-eländes-fyra skulle dykt före denna Pegga faktiskt….! 😉
    Men den kommer snart har jag hört….

  3. Nja, jag tycker faktiskt att SAAB 92, 93 och 96 är ganska charmiga. Och den avancerade, högst unika formgivningen baserad på flygteknik är också kul.
    Visst, de är rätt fula, särsklt de sista modellerna med plastgrill och stora baklysen, men samtidigt har de något oemotståndligt charmigt i sin form.

  4. Jacob skriver:

    Har Saab ens tillverkat någon riktigt ful bil? Kan inte komma på en enda faktiskt.

    • Ingen så där grotesk, men den sista 96 stationsvagn med plastgrill och jättekofångare av svart plast var fan inte snygg…

    • Eller för den delen 99 Combicoupé med de där smala sidorutorna längst bak. Trist kompromiss.

    • Hugger69 skriver:

      Oj, du måste öppna ögonen tror jag…..! 🙂
      Sonett II, V4:an, med feta blinkers, 90, 9000 CC, 9-3 combi….ingen av dessa är några vackra bilar, håller du inte med om det? 😉

      • Jacob skriver:

        9-3 combin är ju skitsnygg.
        9000 och 90 är inte fula, men jävligt tråkiga.
        Sonett II är förvisso en rätt så märklig design, men fortfarande inte så extremt ful.
        96an är riktigt fin, särskilt de tidigare årsmodellerna.

      • Sonetten är framför allt oproportionerlig, och ja, ganska ful, men definitivt inte en av världens fulaste bilar. SAAB 90 är väl mest bara lite tråkig, och 9000 CC är definitivt inte ful – men väldigt intetsägande. Visst, sista årgångarna har en sjukt ful bakdel, men den platsar inte här.

  5. Hugger69 skriver:

    9-3 Sport Sedan är en av de snyggaste bilar som SAAB producerat, förutom alla cabbarna då förståss! När man sedan yxade dit ett kantigt plåtschabrak och försökte göra en combi, typ 40 år för sent, så dödade man den bilen effektivt utseendemässigt enligt mig.
    De tidiga bilarna har alltid vart trevliga särskilt trubbnosarna men designen dog när V4:an kom….
    …men vi kommer nog inte längre här då herrarna verkar SAAAAAB-frälsta! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s