Vauxhall Victor 1957-1961

Vauxhall Victor

Storbritannien är ett land med stora kontraster. Några av de allra vackraste och bästa bilarna som någonsin funnits har skapats i Storbritannien, men också en stor andel av de allra sämsta och fulaste bilarna i världshistorien, något som har blivit synbart på denna blogg. Från extrema sportbilar och fulländade lyxlimousiner till rostande plåtlådor som ständigt går sönder och garagebyggen med groteska plastkarosser. Allt finns på de brittiska öarna.

Vauxhall Victor

Vauxhall är en av världens äldsta bilproducenter. Företaget startades redan 1857 och då tillverkade man båtmotorer och pumpar, men 1903 gjorde man slag i saken och byggde sin första bil. Redan 1925 köptes Vauxhall upp av GM, som gärna ville ha en bilfabrik i Storbritannien, på samma sätt som man köpte upp Opel några år senare. Opel har en historia som i mångt och mycket är en parallell till Vauxhall – företaget startades 1862 som symaskinsfabrikant, blev sedan Tysklands största cykeltillverkare, och 1898 byggde Opel sin första bil – men kom igång på allvar 1902, bara ett år före Vauxhall. Många av Opels och Vauxhalls modeller har sedermera haft samma grundkonstruktion, och de senaste dryga 30 åren har Vauxhall och Opel varit i det närmaste identiska, med små skillnader.

Vauxhall Victor

Att snegla över Atlanten och låna linjer från mer glamorösa och svulstiga amerikanare var förr mycket populärt hos många europeiska bilfabrikanter. Vissa lät sig inspireras med framgång, andra lyckades inte lika bra. Märkligt nog misslyckades just Vauxhall kapitalt med att översätta amerikanska linjer till europeiska förhållanden, medan GM-syskonet Opel lyckades alldeles utmärkt. Vauxhall Victor hade Chevrolet 1957 som sin främsta inspirationskälla, men de linjer som blev klassiska och fulländade på den amerikanska förlagan blev pinsamt klunsiga och virriga på det brittiska plagiatet. Proportionerna blev riktigt konstiga, som om någon hade tagit en amerikansk bil och bara knådat ihop den lite slarvigt, slängt på lite kromlister, fenor och plåtveck helt planlöst, och sen dragit och vridit för att rätta till de värsta missgreppen – men bara lite med vänsterhanden.

Vauxhall Victor

Resultatet blev en vinglig skvader, något som i bästa fall kan liknas vid en rysk eller kinesisk 1960-talare, fast med en betydligt mer bräcklig konstitution – en farkost som kan ramla i små bitar när som helst, som en engelsk teservis på en vinglig bricka. Det är märkligt på något vis, för det borde inte vara så svårt att få till det. En hel del på den här bilen är så RÄTT, men ändå funkar det inte. Där den samtida kusinen Opel utstrålar säkerhet och självförtroende utstrålar Vauxhall osäkerhet och skörhet. Där Opel känns som nygräddade vetebullar med smör, känns Vauxhall som torra, kalla toastrester med Marmite och ljummet Earl Grey.

Vauxhall Victor

Första modellen av Vauxhall Victor, 1957, hade en grill med synnerligen märkliga stötfångarhorn ute i hörnen, ett designgrepp som fick bilen att se ut som en glosögd och dreglande gammal tant med ett jättelikt tandlöst grin och jättestora vårtor i mungiporna. Lägg därtill oproportionerligt höga baklysen, med runda blinkers högst upp, som den blinkande pricken över ett plåt-i, samt plåtveck i sidan som gjorde att bilen såg krockad ut redan som ny. Följande år gavs damen en lättare ansiktsoperation, under vilken vårtorna lyckligtvis togs bort, men så där särskilt mycket vackrare blev bilen ändå inte.

Vauxhall Victor

Och de rostade. Något alldeles oerhört. Alla bilar rostade på 1960-talet, men vissa verkade särskilt benägna att korrodera. Denna blogg handlar förvisso inte om kvalitet, utan endast och enbart än utseende och design, men redan vetskapen om denna bils sorgliga ”inre kvaliteter”, gör att utsidan framstår som än mer patetisk. Detta är en bil som verkligen förtjänar sin plats på historiens soptipp. Eller bilskrot.

Vauxhall Victor

Annonser

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros.
Det här inlägget postades i Europa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vauxhall Victor 1957-1961

  1. Hugger69 skriver:

    Du är bra på att hitta exempel till din sida, helt klart!
    Jag är uppväxt i en Opel Kapitän från 1961, tror inte d fanns något Vauxhallsyskon till den, och ser stora skillnader mellan dessa märken. Vauxhall ska vara glada att tyskarna fick styra över formgivningen från 70-talet och framåt! ..man förstår nu varför Vauxhall är degraderat till att enbart vara ett enblem idag…. 🙂

    • Opel från 1950-talet är underbara rent formmässigt. Sen blev de väl lite mer spretiga på 1960-talet, men det gäller ju fler märken än Opel.
      Det är inte bara Vauxhall som är hopplöst förlorat. Hela den brittiska bilindustrin gick ju under, i praktiken redan på 1970-talet, då strejker och fackföreningar höll på att ta död på hela Storbritannien helt och hållet.
      Storbritannien har väldigt mycket att tacka Margaret Thatcher för. Synd att hon inte fick makten ett decennium tidigare bara – då hade det kanske fortfarande funnits en livaktig brittisk bilindustri också.
      Alla brittiska bilmärken som är något att ha ägs av tyskar, indier, ryssar och amerikaner.

  2. jannick skriver:

    Asså.. vet inte vart jag skall börja Du har delvis rätt om opel och samtidigt sååå fel….! Inga kvalitetsbilar men samtidigt fantastiska bättre och bättre andrahandsval än ford!?!?! OPEL COMODORE OPEL MANTA!?!? OPELREKORD COUPE osv… riktigt härliga 80tals bilar , du skriver helrätt ibland o ibland har du fel……

    • Hej Jannick. Du har nog missförstått den här bloggen helt och hållet.
      Den handlar om en enda sak, och det är mina subjektiva åsikter om design.
      Med andra ord kan jag inte ha fel, eftersom ingen vet mer om mina subjektiva synpunkter än jag.
      Och vad som är ”bättre andrahandsval” är naturligtvis 100 % irrelevant här.

    • Janne skriver:

      Vauxhall har oförtjänt dåligt rykte, just för att den är just engelsk kanske.
      Vi som jobbat med Vauxhall under många år vet oxå att fram till, tror det var 1978 var den en GM-produkt o inte alls så dålig som en del här försöker måla upp. Vauxhall var/är en lite charmig bil med en mycket finare interiör än Opels vid samma tidpunkt.
      De som har negativa åsikter här har garanterat aldrig själva ägt någon Vauxhall. // JS

      • Ännu en person som inte har förstått vilket syfte denna blogg har, vilket för mig är helt obegripligt. Jag är knappast diskret med att detta är en DESIGNBLOGG, inte ett forum för att diskutera huruvida en bil håller hög kvalitet prestandamässigt eller att den har bra rostskydd. Det är HELT IRRELEVANT. Som att diskutera skor på en matlagningssida.

        ”De som har negativa åsikter här har garanterat aldrig själva ägt någon Vauxhall.”

        Jisses. Jag har ögon, och en jävla god känsla för formgivning, design och estetik, vilket är DET ENDA DENNA BLOGG HANDLAR OM.

        Läs på lite innan ni kommenterar.

  3. Thomas jarlinge skriver:

    Totally wrong ,,,ni vet inget om design eller rostig plåt..men man vill ju inte kasta pärlor för svin..
    Defender of Victor,,,

  4. Tom Pa skriver:

    Så en Opel Rekord från 1957 ser inte ut som en svält född Cheva 57 !??

    • Nej, den är nog mer lik 1954 års modell då, men har ändå en egen karaktär, och är definitivt betydligt mer harmonisk i linjerna än Vauxhall.
      Man kan alltid låta sig inspireras av andra bilars former (1955 års Chevrolet är starkt inspirerad av Pininfarinas Ferrarimodeller), men konsten är att göra det väl. Opel gjorde det snyggt, Vauxhall gjorde det tämligen misslyckat.

  5. Dintes9 skriver:

    Själv kör du omkring i en tattar-buss från -60 som jag läste i din andra blogg. Har åsikter om vad som är fula bilar eller finare bilar i dina bloggar. Om du har nån självinsikt eller självbild kanske det inte var så konstigt att dom blev förbannade gjorde sönder sabboterade din volvo ha ha (komiskt) så F-B löste in den till skrotväde ha ha ha.. har du gjort många förbannade……. eller!?
    Kanske var du en mobbare och översittare i skolan??
    Du.. en äkta hippiebuss är en (Carlifornia VW) (med dreamcatcher)
    En äkta dyna mover är en T-L c
    En riktig världsbäst scania är en vabis!!!

    • Hihi, jag tycker verkligen att det är otroligt underhållande att denna lilla blogg kan väcka så mycket känslor hos somliga.
      Och nej, det är inte särskilt många som blir förbannade. Bara de som är riktigt korkade och saknar humor.
      Läsa kan du uppenbarligen inte, och du skriver alldeles ovanligt osammanhängande och obegripligt.
      Ska man vara petig så kan en riktig hippiebuss också vara en gammal amerikansk skolbuss, full med glada målningar på utsidan, och full med madrasser, gardiner och påtända hippies inuti. Men det kan vara vilket märke som helst, egentligen. Det viktigaste är stilen.
      Och så var det det där med Scania och Vabis, som ju var två bilfabrikanter en gång i tiden, men som gick samman 1911, och sen blev det Saab-Scania, och sen bara Scania. Men du gillar kanske veteranlastbilar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s