Respons

Jag skapade hemsidan Världens fulaste bilar 2005, och bloggen 2008. Det har förstås givit en hel del reaktioner, och jag får alltjämt e-post med allehanda kommentarer – mest positivt, men också en och annan arg reaktion från dumskallar som saknar humor. Jag tror att de arga kommentarerna nog är de allra roligaste att få – lite i samma anda som varför jag tycker att det är så kul med riktigt fula bilar.

Först hittar du lite respons jag fått genom åren via e-post, som jag har kopierat in här, och längre ner kan även du kommentera min sida. Välkommen!

Edsel sidetrim

Hej Calle

Ligger däckad förkyld och googlar runt bland schamansidor på nätet
och plötsligt hittade jag din (gamla?) sida med världens fulaste bilar!
Jag har nästan skrattat mig frisk!
Skrattet den bästa healingen!

Tack för det!

Hälsningar//Per

Edsel sidetrim

Calle, Du hade rätt, jag hade vansinnigt roligt åt Din fulabilar-blogg. Jag till och med satte elvakaffet (ja, jag fuskade lite) i halsen flera gånger. Det är ett högt betyg, då jag normalt bara skrattar högt åt Carl-Einar Häckner.

Keep it up!

Fridens liljor,
Kristin

Chevrolet 1950 sidetrim

Hejsan,
Ville bara uttrycka min uppskattning för din ordekvilibrism (bra ord!) på din sida om världens fulaste bilar.
Dina sarkasmer och pinpointiga (också bra ord!) kommentarer är alldeles lysande!
Keep up the good work, även om det är en sliten klyscha…!

Med vänliga hälsningar,
Magnus F.

Chevrolet 1950 sidetrim

Hej Calle,
Vad sägs om att du visar några bilder på bilar du tycker är snygga också?

Per

Chevrolet 1950 sidetrim

Hej Calle, tack för rolig läsning angående de fula bilarna.
Det finns ett bilmärke som ingen kanske vågat att nämna i sammanhanget och som har klarat sig undan oförtjänt bra och det är Ferrari! Ingen kan väl påstå att Ferrari Mondial är snygg?? Föraren sitter med framfötterna på ”framaxeln” och har en helt oproportionelig plåthög bakom sig. Särskillt löjligt ser det ut meden kortväxt italienare, typ liten Soprano, bakom ratten och den nercabbade modellen är om möjligt ännu värre särskilt i profil då den ser ut som en ned cabbad pick-up!
Porsche; VW-Porschen 914 är väl inte heller så lyckad? På tal om första Valianten så ser den inte med dagens ögon så skön ut men när den var ny ansågs den för att vara ganska så läcker men Rambler har alltid varit märkliga i form.

Hälsningar Berné

Chevrolet 1950 sidetrim

jag tycker att du borde lägga in en saab 9000 eller en volkswagen passat
dom är ju trots alt inhemskt fula bilar
eller kanske en volvo 740 gl

mvh olle

Chevrolet 1950 sidetrim

hejsan Calle!

Din hemsida om fula bilar är en av dom där hemsidorna som lyser upp ens liv.
En av dom som dyker upp när man nästan gett upp hoppet och slutat slösurfa!
Som ytterligare ett exempel på AMC/nash/rambler/hudsons kassa ideer, tänkte jag föreslå nash metropolitan.
den ser ju mest ut dom en radiobil som sprungit bort sig från gröna lund.

MVH hugo!

Chevrolet 1950 sidetrim

asså hade du inget annat för dej medans du gjorde den där hemsidan om fula
bilar ?
du har juh fan lagt upp bilder på bilar från 70talet fattaru inte att dem hade dålig ingenjörskonst då ?
hursomhelst tycker jag att det är väldigt dumt och tidskrävande 😛

Ali K.

Chevrolet 1950 sidetrim

Jag vill bara påpeka att du är pinsam.
Har du någon somhelst aning om hur bilar ser ut under motorhuven? Du går ut och dum förklarar dig själv bara. Pinsam är du.

Niklas

Chevrolet 1950 sidetrim

Smaken är som baken!

Själv har jag en svart 407 SW som ju finns med på din ful-lista!
Jag och MÅNGA andra tycker att det är en av de snyggaste kombibilarna som går att köpa i dagsläget!
Man kan ju inte låta bli att undra vad DU har för bil!?

Mvh
Anders

Chevrolet 1950 sidetrim

Hej Calle,
hittade just till din sida om fula bilar, helkul sida 8-))).
Dock har du missat en japansk fuling, Datsun 120Y från mitten av 70-talet,
den bilen var ful som stryk.

Hälsningar Kjell

Chevrolet 1950 sidetrim

Hej Calle!

Råkade hamna på din sida om fula bilar, när jag sökte ssang yong.
Det var överdrivet negativa omdömen om designen, även om jag visst höll med om mycket. Men det var verkligen roligt att läsa de giftiga kommentarerna. Så det gör inget alls att det var överdrivet. Du hade onekligen god fantasi att variera dig i dina liknelser. Det finns verkligen en hel del bilar som förtjänar en sådan giftig kritik för sin fulhet.
Jag satte genast igång och letade efter Renault 12 och fann att du MISSAT den!!!!
Hur kunde du? Det måste du genast rätta till. En fulare linje än dess profil får man leta efter.
Det hade också varit kul att höra vad du verkligen tycker är snygg design. Du måste vara en duktig designer eftersom du uppenbarligen skulle skapa så mycket snyggare design själv! 😉

Chevrolet 1950 sidetrim

Jag har läst din sida om fula bilar och jag skrattar så jag gråter, du har ett helt underbart sätt att formulera dig.
Mycket underhållande sida!!
Som tips kan jag nämna min kompis Daniels (Kraniel) sida http://www.kraniel.com
Där hittar du en samling kåserier som jag tror du skulle uppskatta då det verkar finnas en hel del lika humor hos er.
Ha det så bra!
Mikael

Chevrolet 1950 sidetrim

kul sida! men många av dina fulbilar tycker jag är snygga 🙂
men även en del fula bilar skulle jag väldigt gärna vilja ha. tex en amc gremlin.
ha det
christian (kör brun alfasud)

Edsel sidetrim

37 kommentarer till Respons

  1. Kenneth skriver:

    Hej, en väldigt trevlig blog som jag ramlade över via en vän på Facebook.
    Just bildesign är egentligen för lite diskuterat, framförallt motortidningar är återhållsamma i sina bedömningar. Och då har jag ändå följt det sen början på 70 talet, har själv kompletta årgångar av Teknikens Värld sen 74.
    Designen tycker jag har sina årtionden, men åttiotalet anser jag vara ett förlorat årtionde. Jag minns en engelsk tidning som ställde upp Ford Granada, Opel Rekord, Audi 100 plus några till i början på åttiotalet och skrev EUROFACE? som huvudrubrik, det var i stort bara emblemen som skilde.
    Helt plötsligt började man designa bilar igen och tittade bakåt med lite retromodeller som Bubblan, Mini m,m men nu är det på väg till överdesignat och tycker det finns ett behov för diskussion. En bra blog verkar det vara med motiveringar, subjektiva så klart men allt går inte att beräkna sig fram, framförallt inte design.
    Själv kör jag idag en Rover 75 i British Racing Green med trä och ljust läder, kromet bryter vacker mot den mörka färgen, och jag har svårt för att hitta en ersättare när det börjar bli dags för byte.

    Keep up the good work
    Kenneth

    • Åh, en riktig Rover 75, eller en nutida? 🙂

      Kul att du gillar bloggen. Ja, den är förstås 100 % subjektiv, som allt som har med smak och estetik att göra. Men bildesign är lite som vin – ju mer man lär sig, desto mer kommer man att uppskatta de fina nyanserna.

      • Kenneth skriver:

        Det är den nya 75,an som jag tycker är mycket lyckad i designen, även invändigt. Responsen från kvinnor som reserverar plats i min bil är en värdemätare som säger det mesta.
        Det vore ju kul om du även tog upp inredningsdesign som har flippat ur totalt idag, framförallt på den asiatiska sidan. Dessa aluminium stycken som breder ut sig, jag vill inte stå i köket när jag kör bil. Men instrumentbrädor och inredningar i trä är väl en utrotningshotad art antar jag.

      • Ja, den är väl O.K. Lite väl mycket ”badge engineering” för min smak, men om du gillar den så är den säkert bra.
        Kvinnors reaktioner är förstås goda värdemätare. Det minns jag väl när jag pruttade runt i min knallgula Volvo Duett – jag fick alltid glada och uppskattande kommentarer om den där söta bilen!
        Ja, tråkiga inredningar är ett oskick. Men det finns det som är värre än aluminium, och det är all denna grå plast som breder ut sig överallt. Man sitter i en orgie av syntetiska material, och det kan liksom aldrig kännas riktigt hemtamt.

  2. Conny skriver:

    Nissan Juke är världens fulaste bil. Ja, vi är övertygade. Ja, dom har valt att ta bilder när den kommit upp ur havet likt en krabba. Tack Nissan.. alla kan inte vara Audicoola och leverera genomtänkta och välslipade alster. Ja, alla eremitkrabbor kommer ställa sig i kö efter superkrabban nummer uno! En tanke, vad är dom tre hålen till för i fronten?

    • Nissan Puke heter den numera. Säg efter mig – Nissan Puke.
      De tre hålen är kräkgluggar.

      • Conny skriver:

        Aha det förklarar en del 🙂
        Jobba på så att biltillverkarna kanske tänker om och bygger snygga bilar istället.
        Toodle

      • Tyvärr tror jag inte att jag påverkar biltillverkarna nämnvärt. Definitivt inte direkt, men kanske en pytte-pytteliten del sekundärt.
        Det enda som påverkar biltillverkarnas val av design är vilken vinst de får, och det är naturligtvis rationellt och riktigt. Och demokratiskt. De bilar som flest människor gillar är också de som säljer bäst. Så enkelt är det, och så enkelt skall det vara.

        Man hade ju bara kunnat önska att folk hade bättre smak emellanåt, men det får vi se som en orealistisk (och lätt arrogant) önskedröm, bara.

  3. Johan Ingvarsson skriver:

    Toyota tundra då!! Enligt experter en av dom mest grymma och bästa pickuper i slitstyrka och hållbarhet. Kolla speciellt grillen och baklamporna. Det funkar liksom inte hur mycket bättre den än är jämfört med amerikanska pickuper som ser mycket bättre ut.

    • Ja, den var förfärligt ful – möjligen för alldaglig och tråkig för att platsa här.

      • Johan Ingvarsson skriver:

        Baklamporna gör sig inte rätt på bilden du skall se lite andra vinklar då det ser ut som dom är ditsatta i sidled för att synas från sidan av bilen det ser jättedumt ut. Grillen som en jättenäsapa. Jo annars ser dom väl ok ut och säkert jättebra bilar. Konstigt att dom kan göra såna jättemissar på en bra bil kanske den bästa pickupen. 340/360 är fula skit bilar det är bara så men du borde provköra en 360glt från 1989. En 340 GLär helt olik en 360 GLT som går som eld under baken. du kommer bli förvånad dom går som en raket. Men dom skrothögarna finns nog inte kvar efter så många år.

  4. Hugger69 skriver:

    Känns som en uppdatering av hela sidan vore på sin plats!
    …vi är många här ute som med spänning väntar på nästa skapelse att falla under den Rehbinderska bilan!

    • Haha, tack för intresset! Jag har haft väldigt mycket att göra, men jag har också samtidigt samlat på bilder av riktigt fula bilar, så det finns ett stort antal groteska monster att visa. Så fort jag har en stund över, så ska jag lägga upp några nya. Promise!

  5. Hugger69 skriver:

    Kärlek!
    …måtte du våga ta med en Saab V & eländesfyra nu!

  6. mickelor skriver:

    Va e du för nån? Du har med bmw 6 och Gmc terrain som jag tycker inte är så ful. Men du har inte med ev1? Ev1 är en ful bil inte flera av dom du visar bilder. här komer länken

    • Haha, ja, den är verkligen skitful. Men jag har valt att bara ha serietillverkade bilar på denna blogg. Möjligen kan det bli en egen sida på bloggen med konceptbilar, och en med skitfula customs – precis som jag har en sida med riktigt vackra bilar.
      Men det är en fråga om tid. Jag har så jävla mycket att göra, så jag hinner inte uppdatera den här sidan så ofta som jag skulle önska.

  7. Dennis p skriver:

    snälla snälla …… du måste bara lägga upp BMW I3 som fulaste. Audi A2 är bara hälften så ful. Toy IQ läcker i jämförelse.

    • Nja, jag håller inte med dig. Jag tycker att både BMW I3 och I8 står för väldigt visionär och intressant design.
      Riktigt kul är !3 koncept, med sidorutorna som går ner långt ner på dörrsidorna.
      Audi A2 var visionär på sin tid, kanske inte så vacker och elegant, men väldigt konsekvent.
      Toyota IQ är däremot en bil som verkligen platsar här. Den är fruktansvärt ful.

  8. Dennis Persson skriver:

    Så du tycker audi a2 är snygg och vw beetle är ful ?!?! Hur många rätt är det. Är inte någon fan av nya beetle och kommer inte skaffa någon av olika anledningar som minst beror på utseendet. BMW I3 med hånleende framlampor och nerfasad plåt på sidorna vid baksidofönstren med svart motorhuv på metallicfärgade karosser och ihopkrympta njurgrillar som näsborrarna på en säl, för det verkar som dagens designer studerar insekter och skalbaggar när dom ritar dagens mikrobilar.
    Toyota IQ är en sån pytteliten kompakt mikro men står med äran i behåll i det sällskapet med en design som inte sticker ut och stör men ändå är helt okej.

  9. Hugger69 skriver:

    Men nu måste du för f-n uppdatera, mannen! Det har snart gått ett år…..!
    …vi dör snart av längtan efter nästa fula fläck på den världsliga bilkartan! 🙂

    • Haha, tack för uppmuntran! Ja, jag har en hel drös med bilder av riktigt fula bilar som jag lagt på hög, och det ska komma – men det är som vanligt en fråga om tid.

      Jag kan ju avslöja några namn på väntelistan:
      Dartz Black Snake
      Gumpert Apollo
      Toyota IQ
      Lloyd LT 500
      Datsun 120 Cherry
      Hummer H2
      VW typ 181

      Och många, många fler…

      • Hugger69 skriver:

        Uuuundebart härliga exempel! …vissa har jag aldrig hört talas om alls! 🙂
        …men inte är det en fråga om tid inte, bäste hr Rehbinder, tiden är opåverkbar! Prioritering däremot, den kan du styra och tror jag det är dax att börja prioritera om, prioritera rätt! Detta för att din känsliga själ skall få ro ett tag och slippa mina och andras tjatiga kommentarer! 😉

        Rock on!

      • O.K. Här får du ett nytt inlägg. Peugeot 1007 for you.

  10. Hugger69 skriver:

    Uuuuunderrrrbart! Jag har skrattat hela helgen faktiskt….hur f-n tänkte man där för sportbilen egentligen??
    ….och TVÅ uppdateringar på samma dag, du måste ha persat där va? 😉
    Fortsätt i detta tempo och din trogna skara av supporters/fluktare kommer att öka lavinartat, nästan epidemiskt!

  11. Erik skriver:

    Här är en kul länk http://1000sel.com/ som innehåller mycket härliga bilder från det bisarra 80-talet när tuningscenen tog rejäl fart och då inte bara med trimmade motorer utan även med glasfiberbreddningar och måsvingar kryddat med guld för att avvika så mycket från det väldesignade originalet som möjligt. Idag kan man väl fnissa rått åt det flesta av byggena och konstatera att det inte alltid blev så lyckat när frifräsarna satte kapen i dyra bilar…men det blev kul läsning för eftervärlden.

    /erik

  12. Hugger69 skriver:

    Jaha, och när förgyller du 2014 med årets första fula inslag då? 😉

    • Ja du, när jag får tid. Förutom att jag har en hel del arbete att göra så har jag också en liten bebis på tre, snart fyra månader, och bebisar har en förvånansvärd förmåga att ta väldigt mycket tid och energi i anspråk…

  13. Hugger69 skriver:

    GRATTIS till nedkomsten, vet hur världen förändras efter detta! 🙂
    Däremot klommer du ALDRIG att FÅ tid, den måste du TA dig! 😉

    • Jorå, det vet jag också, jag har tre vuxna barn från ett tidigare äktenskap.

      Och det där med att ta sig tid, det gäller ju allt man tar sig för här i livet.
      Med andra ord – jag är ALDRIG sysslolös, och har aldrig varit det.

  14. Tomas Kronvall skriver:

    Ford Edsel, månne?

    • Edsel från 1958 har onekligen ett synnerligen säreget utseende, men de är samtidigt rätt kul. Fula med stil, om man säger så. 1959 och 1960 är mest bara tråkiga och utslätade. Platsar inte här.

  15. Kärring skriver:

    Saab 96 V4 tycker jag är en närmast imponerande ful bil, i synnerhet de sista modellerna.

    • Ja, de är i alla fall rätt konstiga. Ser inte ut som någon annan bil – vilket väl å anda sidan är en del av charmen med dem. Att de har de form de har beror ju på att de första SAAB-bilarna utvecklades av flygingenjörer, och då var lågt luftmotstånd en viktig faktor. Därav den utpräglade droppformen på de första SAAB:arna. Men som det ofta blir när man ska förnya en gammal bilmodell, och sätta dit större baklysen och modernare utrustning, så blir formgivningen gärna lätt anakronistisk, med element som inte passar ihop.

Lämna ett svar till Dennis p Avbryt svar